Salgsinntekten hittil er den dobbelte av NRK Dramas samlede salg de fem siste årene. Nå skal også britiske og tyske seere få oppleve krimserien.


Håkon Ramstad er å se i tv serien "Mammon", hvor han har rollen som justisminister Hjordt

Rettigheten til å vise sesong én av den norske thrilleren ble nylig solgt til Storbritannia, Tyskland, Sveits, Østerrike, Belgia, Nederland og Luxembourg.
I Storbritannia har Channel 4, øyrikets nest største tv-kanal, kjøpt den NRK-produserte serien.

– Det viser at norsk drama er inne i en god flyt, med «Lilyhammer», «Dag» og nå også «Mammon», sier NRKs dramasjef Ivar Køhn.

«Mammon» håver inn mammon

Samlet verdi av salgene er 6,5 millioner kroner.
Beløpet er dobbelt så stort som summen av alle NRK Dramas salg til utlandet siden 2008.
Retten til å vise serien er allerede solgt til alle de nordiske landene.
– Dette er til smør på brødskiva til NRK. Det gir oss penger til å lage flere kvalitetsserier. En slik sirkel er veldig fin, sier «Mammon»-produsent Vegard Stenberg Eriksen.
Distribusjonsselskapene Beta Film og Lumiere Publishing NV har stått for avtalene på vegne av NRK. Selskapet NordicWorld har dratt rundt på tv-messer og presentert serien.
– Prosessen med å selge serien startet i april i 2013. NordicWorld har solgt en visningsrett. Det betyr at serien vil bli vist på kanalene som har kjøpt den. Man kjøper ikke en serie for ikke å vise den, sier dramasjef Køhn.

Vil ikke endre lyden

Thrilleren har samlet svært mange foran fjernsynsapparatene i vinter. Episode én ble sett av 997.000 nordmenn, mens episode to hadde 918.000 seere.
Serien mottok gode anmeldelser, men fikk mye kritikk på Twitter for blant annet lav kvalitet på lyden, særlig i dialogsekvenser.
– Vil dere gjøre noe med lyden før dere sender serien utenlands?
– Nei. Serien blir tekstet hvis den sendes på originalspråket. Gjør den ikke det vil den bli dubbet, som i Tyskland. Dessuten synes vi ikke lydbildet er så «kriseaktig». Det var ikke mange som slo av på grunn av lyden, sier Ivar Køhn.

– Kortere episoder, mer politikk

Den andre sesongen av «Mammon» er allerede under planlegging.
Innspillingen starter i slutten av 2014, og serien skal etter planen vises på fjernsyn tidlig i 2016.
– Mens sesong én handler mye om journalistbransjen og næringslivet, er det en dreining mot politikken i sesong to. Der er det mange fordommer blant norske folk, sier produsent Vegard Stenberg Eriksen.
Jon Øigarden er tilbake i rollen som journalist Peter Verås i sesong to, som skal gå over åtte episoder.
Hver av disse episodene skal være mellom 45 og 50 minutter i lengde. Episodene i sesong én er 58 minutter lange.
– Vi satser på en strammere struktur og har høye ambisjoner. Jon Øigarden ringte meg i går og sa «Vegard, vi lager ikke sesong to bare for å lage sesong to. Det gidder jeg ikke. Vi skal lage noe som er enda bedre». Det er jeg enig i, sier Stenberg Eriksen.

– Sjangeren er i skuddet

NRK Drama solgte i fjor høst rettighetene til å lage en amerikansk versjon av krimsuksessen til mediegiganten 20th Century Fox.

– «Mammon» er en god krimserie i en tidsriktig sjanger som er lettfordøyelig og enkel å like, på linje med danske «Broen» og «Forbrytelsen», sier tv-sjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat.
Nettopp «Broen» og «Forbrytelsen» har blitt verdenskjente i sjangeren «nordisk noir».
Begrepet brukes om nordiske krimthrillere med direkte språk, dystre undertoner og bleke samtidsbeskrivelser.
– «Mammon» er såpass generell i handling og tematikk at internasjonale seere lett kan identifisere seg med den. Handlingen kunne like gjerne funnet sted i England eller Danmark, sier Wiberg, som tror salget til utlandet kan åpne dører for norsk fjernsyn.
– Det at det tyske og britiske markedet ser potensialet i norske serier kan på lengre sikt gi flere salg fra NRK og andre norske produksjonsselskap, avslutter han.